Skip to content

Biodata diri

gambar-kawe.jpg

Nama : Safaee b. Zakaria

Tempat Betugas : SMK Jelawat, 16370 Bachok, Kelantan

Contact Number : 0199197072

Pendidikan :

Tahun 1973 – 1977

Sekolah Rendah Dato Hashim, Pengkalan Chepa, Kota Bharu, Kelantan

Darjah 1 – 5

Tahun 1978 – 1985

Sekolah Menengah Arab Maahad Muhammadi, Jalan Merbau Kota Bharu, kelantan

Tingkatan Peralihan – 6 Rendah

1985 – 1986

Pra Akademi Islam, Universiti Malaya, Nilam Puri Kelantan

1986 – 1990

Fakulti Syariah, Akademi Islam, Universiti Malaya

1991 – 1992

Maktab Perguruan Islam,  Bangi, Selangor

Diploma Pendidikan ( KPLI )

2004 – 2005

Kolej Teknologi Kosmopoint, Kota Bharu, Kelantan ( Part time )

Diploma IT

Pengalaman Mengajar

1992 – 2001

SMK Dato Seri Maharaja Lela, Kampong Gajah, Perak

2002

SMK Bandar Chiku, Gua Musang, Kelantan

2003 –

SMK jelawat, Bachok, Kelantan

61 Komen leave one →
  1. Tanpa Nama permalink
    Khamis 26 Mei, 2016 12:20 pm

    OK

  2. Bibi permalink
    Rabu 15 Mei, 2013 10:12 am

    Assalamualaikum, Saya ingin menggunakan semua doa-doa yang Ustaz beri dalam persediaan menghadapi peperiksaan yang ustaz buat pada tahun 2008.Jika boleh, mohon ustaz berikan sumbernya kerana saya ingin print semula doa-doa tersebut dengan lebih teratur. Terima kasih

    Tok burong ….

    Waalaikumusalam.Tentang doatu,saya pun dah lupa darimana sumbernya tapi apapun ianya boleh dipakai dan dijadikan amalanuntuk menghadapi peperiksaan, Sekian Terima kasih

  3. Tanpa Nama permalink
    Isnin 15 April, 2013 3:29 pm

    salam…alhamdulillah terima kasih cikgu kerana menyediakan nota yg lengkap untuk dikongsikan bersama….terima banyak2 …

  4. Tanpa Nama permalink
    Jumaat 18 Januari, 2013 9:14 am

    saya selalu keliru dalam kelas tasawwur islam,,

  5. Tanpa Nama permalink
    Jumaat 18 Januari, 2013 9:05 am

    mey la kta jln

  6. zulkarnain permalink
    Isnin 7 Januari, 2013 9:28 am

    Alhamdulillah. Bhn2us byk membantu . T kasih

  7. Tanpa Nama permalink
    Selasa 27 Mac, 2012 5:16 pm

    Assalamualaikum,

    Anak murid saya berjaya mendapat A+ (2 orang) A (1 orang) A- ( 4 orang).
    Agar memberikan ganjaran kepada ustaz yang telah menyediakan banyak bahan yang boleh dimanfaatkan. Amin. Saya juga mahu meniru jejak langkah ustaz memberikan sebanyak bantuan kepada yang memerlukan. Syukran jazilan kathiran, ya ustaz.

    Tok Burong …

    Waalaikumusalam. Tahniah atas kejayaan pelajar anda. Saya tumpang bangga. Semoga kejayaan tu akan berterusan dan itulah tujuan saya membina blog ni, untuk berkongsi segalanya mengenai Tasawwur Islam kepada semua guru dan pelajar.

    Sekian terima kasih

  8. Tanpa Nama permalink
    Ahad 25 Disember, 2011 6:17 pm

    assalamualaikum, terima kasih kerana menyediakan bahan untuk pelajar.Mohon izin menggunakan bahan tuan untuk p&p ,Saya doakan tuan murah rezeki dan pahala berlipat ganda. Amin

  9. Tanpa Nama permalink
    Isnin 26 September, 2011 11:38 pm

    Saya ustaz Ibrahim bin Mohamad, MPI 1991-93 ( Asas ) saya ngajar di Sri Ciku 2,Kelante tahun 2002-2004. Mungkin kita pernah kenal antara satu sama lain. saya ucap tahniah atas usaha anta ini. Saya ngajar TI dah 3 tahun, tapi masih mencari-cari kaedah yang terbaik untuk mengajar murid-murid.

  10. ilyani spm2011 permalink
    Khamis 30 Jun, 2011 10:20 pm

    USTAZ….sy sukar nk dpt A+…asyk blh b+ nge A- jew….sukar kah tok sy dpt A+??ad cara x nk dpat A+???

  11. mohd ali b jama permalink
    Isnin 14 Mac, 2011 9:30 pm

    ustad cm mne kta nk dpat smu A dlam sbjek tasawwur ustad, sbab kwn sye rmi yg dpat yg sye hnya dpat C je ustad pdhal sye mnt sngt taswwur ni

    Jawapan tokburong :

    Kalau nak skor Tasawwur Islam ni, jawapan mestilah ada isi dan huraian. Kalau isi sahaja tak akan dapat markah penuh, setiap isi mesti ada uraian. Nak tahu lebih lanjut cuba download buku teknik menjawab soalan dalam blog ni.

  12. ewin permalink
    Khamis 27 Januari, 2011 10:07 am

    sya sudah melayari tokburong ini byak membantu saye untuk mjawab soalan tasawur

  13. de gle permalink
    Khamis 13 Januari, 2011 9:43 am

    .. uStaZ , kTe aMex 6bErw taO .. nuQ mcJ2 ..😛

  14. de gle permalink
    Khamis 13 Januari, 2011 9:34 am

    .. kNaPe LaR sSah Sgt taSsawuR niEYh ???
    .. cbE Lar uAt sOaLan cAm aBc kerw ??
    .. kN sNaNg ckET ..🙂 Ley dPt a …

  15. khaulah permalink
    Khamis 30 Disember, 2010 9:45 pm

    minta izin utk dikongsi nota ini buat pelajar2 saya..

  16. amirul permalink
    Khamis 4 November, 2010 7:56 am

    assalammulaikum…ustaz…ada yahoo mesengger tak?? sya ada bnyk nk tnya ustaz….. so kalau guna yahoo mesengger , boleh tanya ustaz macam2 soalan…

  17. AsHRaF permalink
    Sabtu 7 Ogos, 2010 2:52 pm

    AsSaLaMuAlAiKuM…sY BeSt saNgAt2 UsTARZ MeNgAjaR tAdI…Sy PeLaJaR smk WaKAF bHArU..sY X sEMpAt Nk tNya uSTaRZ td,KaT maNe Sy BlEy dAPat BuKU LaTiHan TaSaWwuR IsLAm..Da BnYk kEdAi Sy dAh CarI tApI x jUmPE gAk….

  18. Drs. Mohd Ruzaini Abu Yazid permalink
    Rabu 4 Ogos, 2010 11:49 am

    Assalamu’alaikum. Tahniah kerana banyak membantu para pelajar yang mengambil subjek ini. Saya sendiri sudah masuk tahun ketiga mengajar subjek ini. Bahan-bahan dari tuan sangat banyak membantu saya dalam proses p&p. Mulai tahun lepas saya telah memeta mindakan (imindmap – Buzan) nota-nota dari nota tuan dan hasilnya sangat memberansangkan. Pelajar2 lebih mudah faham dan ingat. Ternyata dengan menggunakan imindmap pelajar lebih berminat mempelajari TI dan suasana P&P pun bertambah ceria dan ‘hidup’. Marilah kita sama-sama menghidupkan subjek TI yang kurang ditawarkan disekolah2. Wassalam.

  19. Raihan Yusoff permalink
    Isnin 28 Jun, 2010 9:58 am

    bagaimana saya nak dapatkan buku latihan topikal tkt 4

  20. Ali96 permalink
    Rabu 31 Mac, 2010 5:40 pm

    ustak merokok itu haram ke?klau mengikut fatwa d seluruh negara mengatakn merokok itu haram….

  21. calon spm2010 permalink
    Sabtu 6 Februari, 2010 9:35 pm

    doakan saye berjaya dlm spm thun ni

  22. Isnin 1 Februari, 2010 9:47 am

    Saya baru bersekolah di SMK BTS. KL. Saya amat berterima kasih di atas prihatin cikgu menyediakan laman ini bagi membolehkan saya mempelajari Tassawur Islam bagi ting. 4.

    Semoga usaha ini menjadi amal jariah yang berkekalan.

    Pohon cikgu doakan saya dapat keputusan yang cemerlang dalam SPM pada tahun 2011. Hidup dengan ilmu dan amal.

    Sesungguhnya Allah menyuruh (kamu) berlaku adil dan berbuat kebajikan, memberi bantuan kepada kerabat, dan dia melarang (melakukan) perbuatan keji, kemungkaran dan permusuhan..

  23. Sabtu 23 Januari, 2010 8:43 pm

    salam…ustak gano ngaja budak2 tig.5 thun nie?tolol supo budok2 tahun lepas ko?

  24. Sabtu 23 Januari, 2010 8:33 pm

    salam ustz…..selamat thn baru…

  25. Isnin 4 Januari, 2010 1:50 pm

    saya ore pasir puteh kelate…dok ngajr langkawi…terimA KASIH BANYAK..KERANA BANYAK MEMBANTU..

  26. che afidah permalink
    Sabtu 3 Oktober, 2009 9:47 pm

    syukran ustaz.semoga usaha ustaz dirahmati Allah.seronok rasanya dapat bahan dr web ustaz…

  27. taiping jambu permalink
    Sabtu 3 Oktober, 2009 11:28 am

    ustaz,saya ni dah lama mintak tukar klate……tak dapat-dapat.kalu ikut cukup doh tempoh khidmat tu.saya ngaja tas jugak. gano ustaz mintak tukar dulu ….payoh ko.dok jauh ni payohla…nak bg komitmen.kdg2 semangat…kdg 2 patah semangat…..boleh bagi cadangan ?

  28. muslim permalink
    Khamis 1 Oktober, 2009 1:33 pm

    nota yang berguna …

  29. NORHAFIZA ADLINA BT.AHMAD permalink
    Khamis 1 Oktober, 2009 11:30 am

    Salam.Saya cikgu di SM Sains Hulu Selangor,hulu Selangor..tasawwur kt sek saya sbg elektif aje dan di luar p&p.jadi kekurangan bahan.baru 3 tahun..jadi nak mintak jgak dgn ustaz kot2 ada soalan2 latih tubi..coq sbp tak ada subjek ini…harap sangat..terima kasih

  30. muhammad permalink
    Isnin 14 September, 2009 2:48 pm

    assalamualaikum ustak,boleh tak ustak sediakan kamus istilah yang lebih lengkap dan terperinci?

  31. cikgu ton permalink
    Rabu 9 September, 2009 2:24 pm

    saya diminta ganti ustazah yang ajar tasawur tingkatan 4 kerana beliau cuti bersalin. kelam kabut juga pada awalnya. alhumdulillah Allah dorong hati saya supaya cari maklumat dalam internet. maka dapat lah saya web tok burong ini yang bantu saya berdepan dengan pelajar tersebut…terima kasih ustaz.

  32. jacko permalink
    Ahad 6 September, 2009 2:37 pm

    luga2!

  33. kucinghitam permalink
    Khamis 3 September, 2009 3:35 pm

    assalamualaikum ustak kenapa tak balas soalan saya,tolonglah balas soalan saya ini,kerana saya perlukan pendapat ustak…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

  34. kucinghitam permalink
    Isnin 17 Ogos, 2009 10:43 pm

    assalamualaikum ustak,ustak masih belum jawab soalan saya,macam manakah pandangan ustak terhadap orang yang menghisap rokok,adakah mereka ini boleh dianggap bodoh dan menyusahkan orang lain? tolong balas soalan saya kerana saya ingin tahu sangat PENDAPAT USTAK dalam hal ini……………

  35. tokburong permalink*
    Ahad 16 Ogos, 2009 11:58 pm

    to erwan …..
    Terima kasih atas sokongan anda. Anda boleh ambil bahan-bahan dalam blog ini untuk kepentingan anak didik anda. Semoga ianya dapat memberi manfaat kepada kita semua.

  36. Isnin 10 Ogos, 2009 9:05 pm

    TAHNIAH!!
    Serta jutaan penghargaan yg tidak terhingga kepada penulis blogg (tok_burong) yang sangattidak ternilai hebatnya menyediakan bahan2 pengajaran utk tasawwur islam…

    hanya Allah SWT yg layak membalas jasa dan pengorbanan usaha dan pengorbanan menyadiakan pengisian yang berharga utk semua umat islam di muka bumi ini…

    SMK_Kulai_Besar.. GPI – Guru Tasawwur Islam…

  37. kucinghitam permalink
    Sabtu 8 Ogos, 2009 8:53 am

    assalamualaikum ustak,pada pendapat ustak rokok ni macam mana,adakah orang yang menghisap rokok ini boleh dianggap tidak patuh kepada ajaran agama?

  38. tokburong permalink*
    Ahad 19 Julai, 2009 10:39 pm

    Waalaikumusalam …….
    untuk maklumat lebih lanjut cuba klik ke link ini http://luluvikar.wordpress.com/2005/04/17/rokok-menurut-pandangan-islam/

  39. Ahad 19 Julai, 2009 3:09 pm

    assalamualaikum ustak,kenapa tak balas soalan yang baru saya hantar baru ni?

  40. Muhammad permalink
    Khamis 16 Julai, 2009 2:30 pm

    terima kasih ustak kerana maafkan saya

  41. Rabu 15 Julai, 2009 2:57 pm

    ustak bukan ke merokok tu membahayakan kesihatan,dan islam melarang umatnya melakukan perkara yang boleh memudaratkan diri sendiri? dan merokok ni ibarat membunuh diri sendiri

  42. tokburong permalink*
    Selasa 14 Julai, 2009 11:10 pm

    to kucing hitam

    Hukum merokok tu ada pelbagai pendapat, ada yang kata haram dan ada yang kata makruh. Mereka ada hujah masing-masing, jadi terpulang kepada diri sendiri sebab hukumnya tidak ada persepakatan ulama dengan pasti. Itulah indahnya Islam hukumnya luas dan tidak terlalu mengongkong manusia, kecuali yang telah dinyatakan dengan jelas dalam al-quran dan hadis.

    to Muhammad ….

    Tak apa saya maafkan, sekurang-kurangnya awk tahu bahawa perbuatan tu tak baik dan merugikan diri awk sendiri.

    to pelajar ….

    Masalah pakai songkok atau kupiah tu adalah merupakan pilihan seseorang dann tidak melibatkan hukum dalam ajaran Islam. Islam hanya mewajibkan kita menutup aurat manakala caranya terpulang kepada citarasa dan pilihan masing-masing yang pasti dengan pakaian itu kita telah melaksanakan perintah Allah untuk menutup aurat. Jadi memakai songkok atau tidak bukanlah merupakan isu besar dan bukanlah merupakan identiti bagi seseorang ustaz sahaja. sesiapa sahaja bebas samada hendak memakainya ataupun tidak. sekian

  43. pelajar permalink
    Ahad 12 Julai, 2009 3:03 pm

    assalamualaikum ustak,boleh tanya tak,kenapa ustak tak pakai songkok atau kopiah?

  44. Muhammad(s.m.k.jelawat) permalink
    Ahad 12 Julai, 2009 2:58 pm

    assalamualaikum ustak,saya sebenarnya nak minta maaf sebab saya bermain games kat makmal komputer ustak hari tu,harap ustak dapat maafkan saya.

  45. Ahad 12 Julai, 2009 2:49 pm

    assalamualaikum ustak,saya nak tanya satu soalan ni,merokok tu haram ke tak,sebab saya tengok kat sekolah saya ada ustak yang hisap rokok.

  46. kemahiran hidup permalink
    Ahad 28 Jun, 2009 11:09 am

    salam….. set2 chiku dan jelawat……
    http://kemahiran.wordpress.com

  47. keri 4a permalink
    Ahad 26 April, 2009 10:17 am

    saya sayang sgt kt ustaz tao….

  48. salim smkkj permalink
    Isnin 20 April, 2009 2:40 pm

    aslmmualaikum klau ada bahan terbaru e mail kat kawen ok

  49. Khamis 9 April, 2009 11:45 am

    assalamualaikum ustz. sy nk mntak jasa baik ustz utk m’hntr soalan2 plhan spm2009 ke almt email sye.

  50. Khamis 9 April, 2009 11:40 am

    assalamualaikum. ustaz, sy nk tnye mcm mne cre nk m’hafal topik2 t.4&5?

  51. AIN NURSYAHIRA permalink
    Khamis 9 April, 2009 11:23 am

    ASSALAMUALAIKUM….USTAZ, KAMI DI SINI INGIN MINTAK PETUA UTK MENGHAFAL
    TOPIK TING 4 DAN 5..COZ KAMI RASA TOPIK-TOPIK TASAWWUR ISLAM TERLALU SUKAR UTK DI INGATI…. PLEASE…..

  52. salbiah permalink
    Selasa 3 Mac, 2009 9:20 pm

    salam ustaz
    mohon bantuan ustaz untuk saya cari nita tasawwur ting 4 dan 5. kalau boleh nota ringkas supaya senang pelajar faham.. harap ust boleh email apa2 bahan kat email saya. syukran. jazakallah

  53. samira permalink
    Rabu 28 Januari, 2009 1:30 am

    Jazakallahukhairan kathira. Semoga dimurahkan rezeki ustaz.Amiin.

  54. tokburong permalink*
    Isnin 5 Januari, 2009 1:11 am

    Ada cuba pergi ke laman tasawwur Islam

  55. fadzilah permalink
    Jumaat 2 Januari, 2009 10:07 pm

    salam..ustaz, ada x bahan lain..spt rancangan tahunan ke

  56. nani suraya permalink
    Rabu 31 Disember, 2008 5:19 pm

    salam ustaz..terima kasih atas bahan bahan yang disediakan ustaz..moga dirahmati allah.

  57. Rabu 24 Disember, 2008 5:10 pm

    salam,
    saya ada masalah untuk mencari bahan tentang perebezaan fasad dengan membatal akidah……harap ustaz dapat membantu

  58. Isnin 25 Ogos, 2008 3:02 pm

    salam,
    sy ada masalah untuk cari maklumat tajuk konsep rabbani dan nubuwah, konsep ummah dan ukwah..
    harap ustaz bleh membantu sy..
    email di
    Afizi90sharp@gmail.com

  59. ust. lukman bin shukri permalink
    Selasa 22 Julai, 2008 10:23 am

    tq. bahan yang ada cukup membantu saya dalam P&P tasawur Islam. Kalu ada bahan-bahan yang baru tlg e-mail kpd saya. tq

  60. tokburong permalink*
    Isnin 16 Jun, 2008 12:45 am

    ok, insyaallah

  61. che wan rosli permalink
    Selasa 20 Mei, 2008 7:58 am

    E’, klu ada apa-apa bahan baru tlg royat ke kawang melalui e-mail kwn engkuiju@yahoo.com.
    (Che Wan Rosli)

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: